perjantai 15. helmikuuta 2013

Usko syntyy kuulemisesta

raffaello-sanzio-cartoon-for-st-paul-preaching-in-athens
Paavali äänessä Areiopagilla Ateenassa Apt 17:16-34
Kuva Catholic lane

Kysymys
Anonyymi kirjoitti 24.2.2012:

On syntynyt tutkistelua siitä voiko usko syntyä vain julistetun äänellisen sanan kautta. Eikö kirjoitetun sanan välityksellä.? On viitattu Room. 10:17

Toisaalta Raamatussa on paikkoja joista voisi päätellä että kuulolla tarkoitetaan muutakin kuulemista kuin äänen kuulemista. Esim. kirjeet aasian seitsemälle seurakunnalle. Voidaanko kirje "kuulla" lukemalla? 

Alla olen kerännyt paikkoja joissa kehotetaan kuulemaan jos omistaa korvat. Puhutaanko alkukielessä samasta kuulemisesta Room.10:17 ja kirjessä Efesoon? Tai muissa alla olevissa lainauksissa?
Ilm.13: 8. Kaikki maan asukkaat kumartavat sitä - kaikki ne, joiden nimi ei maailman luomisesta alkaen ole ollut kirjoitettuna teurastetun Karitsan elämänkirjaan. 
9. Jolla on korvat, se kuulkoon: 

RAAMATTU
Room.10:17. Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana. 
18. Nyt kysyn: eivätkö he ehkä ole kuulleetkaan sitä? Varmasti ovat
        - Heidän äänensä on kaikunut kaikkialle, heidän sanansa maan ääriin asti. 

Jotkut näkevät eivätkä näe, kuulevat eivätkä kuule eivätkä ymmärrä
Matt.13:13. Minä puhun heille vertauksin, koska he näkevät eivätkä kuitenkaan näe ja kuulevat eivätkä kuitenkaan kuule eivätkä ymmärrä. 
14. Heissä käy toteen tämä Jesajan ennustus: 
        - Kuulemalla kuulkaa älkääkä käsittäkö. Katsomalla katsokaa älkääkä nähkö. 

Matt.11:11. "Totisesti: yksikään naisesta syntynyt ei ole ollut Johannes Kastajaa suurempi, mutta kaikkein vähäisin, joka on taivasten valtakunnassa, on suurempi kuin hän. 
12. Johannes Kastajan päivistä asti taivasten valtakunta on ollut murtautumassa esiin, ja jotkut yrittävät väkivalloin temmata sen itselleen.* 
13. Kaikki profeetat ja laki ovat Johannekseen asti olleet ennustusta, 
14. ja uskokaa tai älkää, juuri hän on Elia, jonka oli määrä tulla. 15. Jolla on korvat, se kuulkoon

Matt.13:13. Minä puhun heille vertauksin, koska he näkevät eivätkä kuitenkaan näe jakuulevat eivätkä kuitenkaan kuule eivätkä ymmärrä. 
14. Heissä käy toteen tämä Jesajan ennustus: 
        - Kuulemalla kuulkaa älkääkä käsittäkö. Katsomalla katsokaa älkääkä nähkö. 
15.     Sillä paatunut on tämän kansan sydän, vain vaivoin he kuulevat korvillaan ja silmänsä he ovat ummistaneet, jotta he eivät silmillään näkisi, eivät korvillaan kuulisi eivätkä sydämellään ymmärtäisi, jotta he eivät kääntyisi enkä minä parantaisi heitä. 

16. "Autuaat ovat teidän silmänne, koska ne näkevät, ja korvanne, koska ne kuulevat! 
17. Totisesti: monet profeetat ja vanhurskaat ovat halunneet nähdä mitä te näette, eivätkä ole nähneet, ja kuulla mitä te kuulette, eivätkä ole kuulleet. 

Matt.13::37. Hän vastasi heille: 
"Mies, joka kylvi hyvää siementä, on Ihmisen Poika. 
43. Mutta Jumalan omat loistavat silloin Isänsä valtakunnassa niin kuin aurinko. Jolla on korvat, se kuulkoon! 

Mark.4:21. Sanan oikea kuuleminen 
Jeesus sanoi: "Ei kai lamppua sitä varten tuoda huoneeseen, että se pantaisiin vakan alle tai vuoteen alle? Lampunjalkaanhan se pannaan! 
22. Kaikki kätketty on olemassa vain ilmi tuotavaksi, salassa oleva vain siksi että se tulisi julki. 
23. Jos jollakin teistä on korvat, hän kuulkoon.

Mark.7:14. Mikä saastuttaa ihmisen 
Jeesus kutsui taas väkijoukon luokseen ja sanoi: "Kuulkaa kaikki minua ja ymmärtäkää. 
15. Ei ihmistä voi saastuttaa mikään, mikä tulee häneen ulkoapäin. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee hänen sisältään ulos. 
16. [Jolla on korvat, se kuulkoon!"]*

Luuk,14:33. "Tietäkää siis: yksikään teistä ei voi olla minun opetuslapseni, ellei hän luovu kaikesta, mitä hänellä on. 
34. "Suola on tarpeellista. Mutta jos suolakin menettää makunsa, millä se saadaan taas suolaiseksi? 
35. Ei sillä ole käyttöä, ei pellossa eikä tunkiossa. Pois se heitetään. Jolla on korvat, se kuulkoon!" 

1. Kirje Efesoksen seurakunnalle 
"Kirjoita Efesoksen seurakunnan enkelille: Huom! Jeesus käskee kirjoittaa eri seurakunnille ja silti sanoo, että: "Jolla on korvat, se kuulkoon" 


Vastaus

1. Emme aseta Jumalan Hengelle puitteita, Hän tekee mitä tahtoo, milloin tahtoo, missä tahtoo. Kuten huolellisesta tutkielmastasi näkyy, Pyhä Henki ilmoittaa Kirjoituksissa, että usko syntyy kuulemisesta.

2. Hauska havainto tuo, että "kirjoita" ja sitten kuitenkin käsky "kuule" - ikäänkuin kirje luettaisiin siellä ääneen (kuten oli tapana)!

Alkukielessä Room 10:17 on ἄρα ἡ πίστις ἐξ ἀκοῆς, ἡ δὲ ἀκοὴ διὰ ῥήματος Θεοῦ.
Kreikan kuulemista tarkoittava sana ἀκοή (akoe) on esimerkiksi lainasanassamme akustiikka, kuuluvuus.

Alkukielessä Ilm 2:7 on ῾Ο ἔχων οὖς ἀκουσάτω τί τὸ Πνεῦμα λέγει ταῖς ἐκκλησίαις.
Kreikan kuulkoon sana on samasta juuresta ἀκούω (akuo)


3. Asia liittyy myös Psalmin 19 jakeen 5 kääntämiseen - kohdan, jota apostoli Paavali Roomalaiskirjeen jaksossa käyttää ja josta edellisessä blogitekstissä on pohdintaa.
Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
Room 10:17
Tähän liittyvät samassa luvussa edellä olevat jakeet
Mutta "suun tunnustus" pelastaa - se että ääneen sanomme julki ja tuomme esiin sen, että Jeesus on Herra.

Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Room 10:8-10 
4. Sanan kuulemisen rinnalle voimme nykyään asettaa Sanan lukemisen, koska Raamattu on lähes jokaisen saatavilla äidinkielellä kohtuuhintaan tai ilmaiseksi ja lukutaito on yleinen.

Muistakaamme, että vasta Gutenbergin keksimä kirjapaino, Lutherin aloittama Raamatun kääntämien kansankielelle ja protestanttisten seurakuntien aloittama yleinen lukutaidon opettaminen kansalle tekivät Sanan lukemisen mahdolliseksi ja yleiseksi. Ennen Gutenbergin ja Lutherin aikaa Raamatut olivat ylen kalliita kirkkojen omaisuutta ja niissä luki latinaa, kreikkaa ja hebreaa.

5. Mutta kysymys ei ole lukemisen käytännöstä vaan nimenomaan teologiasta - syntyykö usko vain lukemalla vai vain kuulemalla evankeliumin saanraa? 

Martti Luther sanoi, että kirkko on julistuksen paikka, saarnahuone, ei hiljaisen yksinäisen lukemisen lukusali. Taustalla on raamatullinen ajatus, josta kysyt - usko syntyy kuulemisesta.

Voimme kuulla sekä elävää julistettua evankeliumin saarnaa jumalanpalveluksissa, seuroissa ja muualla mutta voimme kuulla myös Raamatun tekstien lukemista esimerkiksi kasetilta. 

6. En leiki ajatuksilla, miten kuuro voi tulla uskoon - totuus on, että moni kuuro, sokea ja rampa on tullut uskoon ruumiin vammasta tai vajavuudesta huolimatta. Joten ei aseteta rajoja Jumalan Hengelle.

7. On tärkeä muistaa jokaisen kohdallaan, että sydämen usko vanhurskauttaa - mikä on tosi hyvä asia ihmisen ja Jumalan suhteessa.

Mutta "suun tunnustus" pelastaa - se että ääneen sanomme julki ja tuomme esiin sen, että Jeesus on Herra.
Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Room 10:8-10 
Ehkä tämä on lähinnä sitä, mistä alkukirkon alussa apostoli Paavali puhuu mainitessaan evankeliumin saarnan kuulemisen. Uskovien henkilökohtainen todistus Jeesuksesta.

Tulta tulesta!


...
edellä joitain ajatuksia kysymyksen aiheesta. blogiin voi kuka tahansa vapaasti kommentoida ja esittää näkemyksensä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti